Fridays Are for Readers: El llibre del cementiri

Com ja sabreu (perquè no ens cansem de repetir-ho!), a Dr Read Good ens hem embarcat en una col·laboració amb el bloc amic The Lonely Walkers. L’Emma i la Marta ens aniran oferint imatges de coberta alternatives pels llibres que més en agraden i la Inés i jo contribuirem al seu projecte amb les nostres ressenyes. A continuació, trobareu la meva primera col·laboració amb The Lonely Walkers traduïda al català per a aquells que prefereixin la llengua de Llull a la de Shakespeare. Si voleu llegir l’original en anglès, el trobareu aquí, mentre que la meva segona col·laboració (una ressenya de Guerra i Pau que traduirem més endavant) és aquí.

………………………………….

El llibre del cementiri, Neil Gaiman

Quan l’Emma em va convidar a col·laborar amb els Fridays are for Readers, vaig repassar alguns articles anteriors tot cercant inspiració sobre el tipus llibre que volia ressenyar. El bon gust de la Marta i de l’Emma és més que evident, però -i no t’enfadis amb mi, Emma!- vaig trobar a faltar alguna cosa. On dimonis és la literatura de gènere!– vaig pensar i em vaig embarcar immediatament en la missió de corregir aquesta falta. Vaig repassar la meva biblioteca (terror, ciència-ficció, novel·la negra) i, finalment, vaig veure la llum: escriuria sobre un llibre infantil! Sigueu sincers, quants llibres infantils heu llegit últimament? Deixant Harry Potter de banda, no gaires, oi? Per la present, us convido a submergir-vos a El llibre del cementiri, guanyador de la Medalla Newbery, el premi Hugo i de la Medalla Carnegie, un llibre infantil que planta cara als perjudicis de gènere i que, sense que us n’adoneu, us arribarà al cor.

El llibre del cementiri narra la història d’en Nobody Owens, la família del qual morí assassinada quan ell era encara un nadó. El nen orfe fou adoptat pels fantasmes d’un cementiri proper i el van anomenar Nobody (Ningú) perquè segons els fantasmes del Senyor i la Senyora Owens “no s’assembla a ningú a excepció d’ell mateix”. En Nobody (també anomenat Bod) viurà multitud d’aventures amb els seus estrafolaris amics, el misteriós Silas, l’estricta Senyoreta Lopescu i la solitària bruixa Liz i, pel camí, aprendrà tot de valuoses lliçons. Neil Gaiman se les manega per escriure una meravellosa novel·la de formació pre-adolescent en menys de 300 pàgines, com et quedes Mr Dickens?!

Esgarrifosa, divertida, macabra i intrigant, El llibre del cementiri és una joia singular, la mena de llibre capaç de desenterrar el tipus de meravella que pertany al món dels nens i que els adults només podem recuperar breument, gràcies a la imaginació d’ésser únics com Neil Gaiman, un dels pocs escollits que guarda la clau d’ambdós mons. Gaiman aconsegueix dur a terme allò que Terry Gilliam ha estat perseguint a totes les seves pel·lícules: capturar l’univers boig i cruel de la fantasia infantil. Feu-vos un favor i llegiu El llibre del cementiri, gaudiu dels seus ardits, deixeu-vos estremir i també arrossegar a un univers de meravella i diversió i, només per un segon, deixeu-vos emportar pel dolç sentiment de melancolia que només es troba als gran llibres infantils.

Ah! I quan creixeu i us convertiu en ciutadans o ciutadanes excepcionals, llegiu-lo als vostres fills i feu passar la màgia!

El llibre del cementiri, Estrella Polar

El libro del cementerio, Roca Junior

The Graveyard Book, Harper Collins

Deixa un comentari

