Personatges que justifiquen novel·les

The Observations, Jane Harris

Què surt quan barreges dins l’olla Charles Dickens, Wilkie Collins i Charlotte Brontë? Dubto que el resultat fos aquesta novel·la de la Jane Harris, però s’hi acostaria prou.

A The Observations seguim la narració en primera persona de la Bessy Buckley, una noia que fuig d’un passat fosc a Glasgow i acaba trobant feina de donzella a la mansió del matrimoni Reid, enmig del no-res entre Glasgow i Edimburg. Ben aviat, la Bessy descobrirà que la seva mestressa -l’Arabella Reid- també amaga un secret en relació amb la mort de la seva donzella anterior, l’aparentment perfecta Nora Hughes. Però el que torba més l’ànim de la Bessy és la tasca que li encarrega l’Arabella: escriure un diari on ha d’explicar en detall les seves activitats i pensaments del dia.

Tots els elements són a lloc: secrets del passat, una mansió antiga i una noia jove i ingènua enfrontada a una societat sense misericòrdia per als desemparats. Jane Harris pren prestada la imatgeria de la novel·la victoriana, des de l’ambientació, passant pels trets gòtics i l’elecció del tipus d’heroïna, però amb aquests elements construeix una història molt actual sobre l’amistat, el camí cap a la independència personal i l’escriptura com a medi de conèixer’s un mateix.

L’ànima de la novel·la rau en la improbable amistat entre la Bessy Buckley i l’Arabella Reid; una noia de quinze anys que fuig dels baixos fons de Glasgow i una dona de família adinerada amb un marit en plena campanya per entrar al parlament. És difícil imaginar-se dues persones amb menys en comú, però si rasquem una mica sota la superfície, veurem que ambdues han patit en pròpia carn els efectes de la doble moral sexual del moment, a més del seu estatus d’immigrants que les marginalitza de maneres diferents: la Bessy és irlandesa, mentre que l’Arabella és una londinenca perduda a la campanya escocesa

Malgrat tot, l’amistat entre les protagonistes no està lliure de malentesos i tensions de fons. Al llarg de la novel·la, les dues lluiten per obtenir el dret a explicar qui és la Bessy, aquesta última mitjançant el seu diari i l’Arabella amb les seves observacions suposadament científiques. És aquí on brilla de veritat el talent de Jane Harris, que  dota la Bessy d’una veu única i distintiva gràcies a la frescor i la inventiva del seu llenguatge. El seu ús enginyós de l’argot i la barreja d’humor i aflicció que transmeten les seves paraules, a més del seu to picaresc i honest converteixen la Bessy en un personatge inoblidable, comparable amb el Huck Finn de Twain.

En tot cas, és justament aquesta batalla de narracions contraposades el que permet a la Bessy donar sentit a la seva experiència i lliurar-se de la pesada càrrega del seu passat. És així com la Bessy troba la seva pròpia veu, tot gràcies a l’Arabella. Com diu la mateixa Bessy:

En què penses? Quines coses de dir. En tota la meva vida, ningú m’havia fet mai una pregunta com aquesta.

Hem d’agrair que l’Arabella li fes aquesta pregunta perquè és així com arribem a conèixer la Bessy, un personatge a través del qual brilla el talent de la Jane Harris. Aquest és el seu debut a la novel·la i, tot i que el final de la història no està al nivell de la resta, The Observations apunta a un futur alentidor i ens regala un d’aquells personatges que justifiquen tota una novel·la.

Observaciones, El Aleph (Traducció de David Fernández y Ana Mata Buil)

The Observations, Faber & Faber

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s