Qüestionari Proust: Viola

Ens trobem a l’antiga província d’Illyria per reunir-nos amb una de les meves heroïnes de preferides: la Viola, protagonista de Nit de reis (William Shakespeare). Passejo amb la Viola pels carrers de la que algun dia es convertirà en la ciutat de Ragusa i, més endavant, Dubrovnik,  tot gaudint de l’enginy d’aquesta dona  diminuta i d’aspecte androgin que ha robat el cor de tots els habitants de la vila.

01. El principal tret del meu caràcter?

Fa de mal dir, però sempre m’he considerat una dona de recursos i també hi ha qui diu que no em falta pas enginy.

02. La qualitat que prefereixo en un home?

Que estimi la música tant com jo. No podria viure sense l’aliment que em proporciona.

03. La qualitat que prefereixo en una dona?

La lleialtat.

04. Allò que més estimo en els amics?

La lleialtat.

05. El meu principal defecte?

En ocasions, m’han acusat de ser massa passiva i és cert que tinc una vena fatalista que m’ha portat a situacions compromeses. De fet, un cop vaig a estar a punt de morir justament per aquest defecte!

La Viola se sumeix en el silenci i sembla recordar algun esdeveniment del passat. Sospito que pensa en el dia que el Duc Orsino va estar a punt d’executar-la. Es rumoreja que la lleialtat de la Viola cap al Duc era tal que va preferir sotmetre’s a la injusta sentència abans que qüestionar a Orsino.

06. La meva ocupació preferida?

M’agrada ocupar el temps escrivint versos per la música del meu marit.

07. Quina fóra la meva pitjor desgràcia?

Perdre el meu marit o el meu germà.

08. Què voldria ser?

A vegades desitjaria ser un home per poder gaudir plenament de la llibertat que els està permesa. Crec que pujaria al primer vaixell que trobés i em llançaria a l’aventura.

09. On desitjaria viure?

Il·líria ja m’agrada, tot i que de vegades trobo a faltar Messalina.

10. Quina flor prefereixo? 

La violeta.

11. Els poetes preferits?

Doncs, no sé si ho hauria de dir, però tant se val, últimament he descobert la poesia de Safo i m’ha obert mons nous.

12. Els herois de ficció?

Sempre he admirat la tossuderia d’Aquil·les, disposat a fer qualsevol cosa per a aquells a qui estima.

13. Les meves heroïnes de ficció preferides?

Em quedo amb la deessa Atena de L’odissea. Sempre m’he identificat amb el personatge que veu tot allò que passa al seu voltant, mentre la resta només són capaços de veure’n fragments.

14. Les meves heroïnes històriques?

Sempre m’ha fascinat el coratge de la dona guerrera, Hua Mulan.

15. Estat present del meu esperit?

Sempre estic alegre, he patit prou melancolia per tota una vida!

16. Fets que m’inspiren més indulgència?

La estupidesa, la insensatesa, la niciesa, perquè tots hi caiem tard o d’hora.

17. El meu lema?

Si la música és la menja de l’amor, continua tocant!  és una de les frases preferides del meu marit, però a vegades també estic d’acord amb un bon amic que diu Més d’una bona forca ha evitat un mal matrimoni!

A diferència de la meva trobada amb Stanley Kowalski, aquest matí que he passat amb la Viola ha estat deliciós. La Viola sembla posseir una saviesa que va més enllà dels anys i que la dota d’una mirada burleta i benevolent amb la que examina el món que l’envolta. Us he fixat en que tots els herois i heroïnes de la Viola tenen una cosa en comú?

Deixa un comentari

